Çevre Mühendisleri Odası’nın Entegre Katı Atık Projesine Dair Teknik Raporu 22 Haziran 2023, 11:19
1
ÇEVRE MÜHENDİSLERİ ODASI
TUNCELİ ENTEGRE KATI ATIK PROJESİ
TEKNİK RAPORU
ARALIK 2021
2
1. GİRİŞ
TMMOB Çevre Mühendisleri Odası olarak Tunceli Entegre Katı Atık Projesi için Tunceli Belediyesi
ve proje alanı civarında bulunan yöre halkından odamıza iletilen taleplere binaen kurulan komisyonumuzca
18.10.2021 tarihinde Tunceli iline teknik inceleme ziyaretinde bulunulmuştur. Yapılan ziyaret kapsamında
proje alanında saha incelemesi ve ardından Belediye Başkanı ile belediye teknik personelleri, yöre halkından
oluşan temsilciler komisyonu ve TMMOB Tunceli İl Koordinasyon Kurulu ile ayrı ayrı görüşmeler
gerçekleştirilmiştir.
Sonuç olarak komisyonumuzca yapılan incelemeler ve görüşmeler neticesine göre teknik bir rapor
oluşturulması kararlaştırılmıştır.
2. MATERYAL ve KAPSAM
2.1. Materyal
2.1.1. Tunceli İli Coğrafi, Ekonomik ve Sosyolojik Yapısı
Tunceli, tarihin ilk çağlarından bu yana pek çok uygarlığın yaşadığı, hüküm sürdüğü bir ilimizdir.
1936 yılına kadar Dersim adıyla anılmıştır. Tunceli, 1839 yılında Tanzimat’ın ilanından sonra Sancak haline
getirilmiş ve Dersim Livası adıyla Erzurum Vilayetine bağlanmıştır. 1879 yılında Dersim adıyla Vilayet
olmuş, 1886 yılında Pülümür İlçesi hariç bir sancak olarak Elazığ Vilayetine bağlanmıştır.
Doğu Anadolu Bölgesinin Yukarı Fırat Havzasında yer alan Tunceli, 38 derece 19 dakika ve 40
derece 26 dakika Doğu Boylamları ile 39 derece 36 dakika ve 38 derece 46 dakika kuzey enlemleri arasında
yer almaktadır. İlin doğusunda Bingöl dağları ve Bingöl İli, batısında ve kuzeyinde Erzincan İli, güneyinde
ise Keban Baraj Gölü ve Elazığ İli ile çevrilidir.
İlin yüzölçümü 7774 km2’dir, denizden yüksekliği 914 m’dir. Güneyden kuzeye ve batıdan doğuya
yükselen il topraklarının % 70’ini dağlar, % 25’ini platolar, % 5’ini ovalar ve düzlükler oluşturmaktadır
(Tunceli İl Çevre Durum Raporu, 2011).
Tunceli yüksek ve çok dağlık bir bölgedir. Bu yükseklikten ve bol yağışlardan faydalanan kuvvetli
akarsular, bu dağlık bölgede kendilerine derin ve sarp dereler tesis etmiş, sıra dağları birer birer keserek,
zayıf olanlarını parçalamış, bölgeyi çetin engebeli hale getirmiştir. İlin en önemli dağı ortalama yüksekliği
3000 m olan Munzur Sıra Dağlarıdır. Belli başlı diğer dağları ise, Mercan Dağları, Gobartı Dağı, Zel Dağı
ve Sevdin Dağıdır. İlde önemli sayılabilecek ova ve düzlükler bulunmamaktadır. Tunceli, akarsular
yönünden çok zengin bir konuma sahiptir. İlin önemli akarsuları; Munzur Suyu, Mercan Suyu, Pülümür
Suyu, Tahar Suyu ve Peri Suyudur. Bütün bu akarsular Keban Baraj Gölüne akmaktadır. İlde, Munzur Sıra
Dağları üzerinde; Karagöl, Koç Gölü, Şer Gölü ve Dilincik Gölü olmak üzere 4 adet krater ve irili ufaklı
buzul göller mevcuttur.
3
2.1.2. Sosyo-Ekonomik Özellikler
Tunceli’de sanayi kuruluşlarının yetersiz olması, tarıma dayalı geniş arazilerin ve hayvancılığın
olmaması başlıca işsizlik sebepleridir. TÜİK, 2011 Nüfus ve Konut Araştırması sonuçlarına göre Tunceli
ilinin işsizlik oranı % 12,5, işgücüne katılma oranı % 55,1 ve istihdam oranı % 48,2’dir.
İşgücünün iktisadi faaliyet kollarına göre dağılımı Tablo 1’de verilmiştir (Temel Ekonomik ve Sosyal
Göstergeler: Tunceli, 1999).
Tablo 1. Tunceli İli İşgücü Dağılımı
Sektör Nüfus %
Tarım, avcılık, ormancılık ve
balıkçılık
44.087 72,63
Madencilik ve taşocağı 54 0,09
İmalat sanayi 941 1,55
Elektrik, gaz, su 184 0,30
İnşaat 1696 2,79
Toptan, perakende ticaret,
lokanta ve oteller
1573 2,59
Diğer 12.163 20,05
Toplam 60.698 100
Tunceli‘de istihdam imkânı bulamayan aktif nüfus özellikle son 20 yıllık dönemde büyük göçleri
yaşamasına neden olmuştur. Tunceli‘den en fazla göç sanayileşmiş illere olmaktadır. Özellikle İstanbul‘a
büyük bir göç yaşanmış, bunu Mersin, Antalya, İzmir, Bursa ve Elazığ takip etmiştir (Tunceli Tarım Master
Planı, 2012). TÜİK verilerine göre Tunceli’de kişi başına düşen gelir 2000 yılı için 1990 $ olarak tespit
edilmiştir.
İlde Atatürk Mahallesinde faaliyette bulunan 44 iş yerli küçük sanayi sitesi mevcut olup, ayrıca
İnönü Mahallesi Harçik mevkiinde 44 iş yerli Organize Sanayi Bölgesi alanı bulunmaktadır. Organize
Sanayi Bölgesi henüz faaliyette geçmemiştir. Ayrıca, İlde 7 adet gıda sanayi, 2 adet taş ve toprağa dayalı
sanayi ve 2 adet diğer imalat sanayi olup, bu işyerlerinde toplam 290 kişi çalışmaktadır.
Tunceli ilinin, fiziki coğrafyası dağ, kış sporları, yayla ve doğa turizmi açısından önemli potansiyele
sahiptir. Munzur ve Pülümür çaylarının geçtiği vadiler turizm açısından önemli cazibe merkezleridir.
Munzur Vadisi Milli Parkı, Ovacık Gözeleri, Halbori Gözeleri, Zenginpınar Şelalesi, Dereova Şelalesi ve
Kutudere Mevkii başlıca mesire yerleridir. İlin ayrıca rafting, kaplıca-içmeler ve alabalık üretimi gibi farklı
temalarda yüksek turizm potansiyeli mevcuttur.
4
2.1.3. Tunceli İli Çevresel Sorunları
- İçme Suyu
İçme ve kullanma suyu merkez ve yeni gelişen konut alanlarında bulunmakla birlikte kapasite olarak
% 60 oranındadır. Kanalizasyon ve su şebekesi hemen hemen aynı güzergâhtan geçmektedir.
Kentin içmesuyu Munzur Çayı dolayındaki 2 adet keson kuyu ile 3 adet kaynaktan karşılanmaktadır.
2 adet keson kuyu Uzunçayır Barajı Göl sahasında kaldığından, bu kuyuların yerine D.S.İ. tarafından
Cumhuriyet Mahallesinde iki adet sondaj kuyusu açılmıştır. Tunceli İlinin su ihtiyacını karşılayan
kaynaklar; Hagü Kaynağı uzaklığı 12 km, Hakis Kaynağı uzaklığı 34 km ve Zagge 1 Kaynağı Tunceli–
Pülümür karayolu üzerinde uzaklığı 45 km olarak tespit edilmiştir.
Mevcut içmesuyu tesisleri İller Bankasınca 1984-1988 yılları ve 1997-2002 yıllarında olmak üzere
iki dönemde yaptırılmıştır. Mevcut şebeke yine bu dönemlerde yaptırılmıştır.
- Kanalizasyon Durumu
Tunceli için bölgesel bazda yapılmış, çeşitli tarihlerde, değişik amaçlarla hazırlanmış kanalizasyon
projeleri mevcuttur. Kanalizasyon şebekesi 1990 yılında Belediye tarafından yapılmıştır. Kentin
kanalizasyon hattı % 60 oranında mevcuttur. Yaklaşık hat uzunluğu 26 km’dir.
Tunceli’de 2010 yılında inşaat çalışmaları başlatılan Atıksu Arıtma Tesisi Ağustos 2013 tarihinden
itibaren faaliyet halindedir. Atatürk Mahallesinde 22 dönümlük arazi üzerine kurulan tesis ileri biyolojik
arıtma proseslerine sahip olup, kapasitesi 9000 m3/gün’ dür. Arıtılan su baraj gölüne deşarj edilmektedir.
Türkiye için ortalama çamur üretimi değeri 35 g KM/kişi.gün (TÜBİTAK, 2013) esas alınarak, Tunceli için
mevcutta oluşan yıllık arıtma çamuru miktarı yaklaşık 397 ton KM olarak hesaplanır. Arıtma çamuru için
nihai bertaraf amaçlı bir proje yürütülmektedir, toprakta kullanım yöntemi ile bertaraf planlanmaktadır. Bu
kapsamda hareket edilecek ve gelecekte Düzenli Depolama Alanına arıtma çamuru kabul edilmeyecektir.
- Hava Kalitesi
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Sürekli İzleme Merkezi (SİM) ve Ulusal Hava Kalitesi İzleme Ağı,
kentlerin hava kalitesini 6 farklı derecede sınıflandırıyor. İyi, orta, hassas, sağlıksız, kötü ve tehlikeli olarak
sınıflandırılan şehirlerin havaları sürekli gözlem altında tutuluyor. Tunceli ili yaz aylarında Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı’na bağlı Ulusal Hava İzleme Ağı haritasında "orta" sınıf olarak derecelendiriliyordu.
Ancak kış aylarının gelmesi, soba ve kömür kullanımının artması nedeniyle bu derece bir tık daha
artmaktadır. Kış aylarında Tunceli'nin hava derecesi "hassas" olarak derecelendiriliyor. Sanayi olarak çok
gelişmeyen Kentin çoğu mahallelerinde bulunmayan doğalgaz ve plansız yapılaşmanın bu riski daha da
arttırdığı ön görülmektedir. Güncel verilere bakıldığından Hava Kalitesi İzleme ağının verilerine göre
kirletici parametreler (PM10 vb.) kapsamında sınır değerlerde bulunduğu belirtilmektedir.
- Atık Durumu
Tunceli ili mevcut atık durumu raporun 2.2 Kapsam bölümünde değerlendirilmiştir.
5
2.2. Kapsam
2.2.1. Tunceli İli ve İlçelerinde Katı Atık Bertarafında Mevcut Durum
Mevcut durumda; proje kapsamında yer alan Belediyelerde atık toplama hizmeti verilmektedir.
Buralarda toplanan atıklar; toplama araçları ile günlük toplanarak, her bir belediyenin bünyesinde bulunan
düzensiz depolama sahalarına taşınmaktadır. Günümüzde kullanılan düzensiz atık depolama sahalarının
kullanım süreleri 2019 yılı itibariyle aşağıdaki tabloda yer almaktadır.
Tablo 2. Düzensiz Atık Depolama Sahaları*
Düzensiz Depolama Tesisin Yeri
Düzensiz
Depolama Süresi
Tunceli Merkez Kiltaşı Mevkii 14 Yıl
Pülümür Üzümlüdere Mevkii 14 Yıl
Pülümür Cankurtaran Mevkii 14 Yıl
Ovacık Kurudere Mevkii 14 Yıl
Nazimiye Yiğitler Mevkii 12 Yıl
Mazgirt Aktoprak Mevkii 24 Yıl
Pertek Taşpınar Mevkii 35 Yıl
Çemişgezek
Hozat Ahmetpaşa Mevkii (Diyapağa Mh.) 9 Yıl
*Katı Atık Bertaraf ve Düzenli Depolama Tesisi Kapasite Artırımı ÇED Raporu
- Tartıma Dayalı Kişi Başı Atık Miktarı Hesabı
Tablo 3. Tartıma Dayalı Kişi Başı Atık Miktarı Hesabı (2014) **
Belediye
Tartılan Ortalama
Günlük Atık
Miktarı (kg/gün)
Atık Hizmeti
Verilen Nüfus (kişi)
Kişi Başına
Toplanan Atık
Miktarı
(kg/kişi.gün)
Tunceli Merkez 24.077 36.143 0,67
Ovacık 2.780 4.250 0,65
Nazimiye 1.170 1.635 0,72
Mazgirt 1.040 1.650 0,63
Pülümür - - *0,65
* Pülümür’de tartım sonucu bulunmadığı için benzer sosyo-ekonomik özellikler gösteren Ovacık için
hesaplanan kişi başı atık oluşum değeri dikkate alınmıştır.
**Katı Atık Bertaraf Tesisi Fizibilite Raporu
6
- Mevcut Düzenli Depolama Sahalarından Fotoğraflar
Tunceli Merkez Düzensiz Depolama Sahası
Tunceli Pülümür Düzensiz Depolama Sahası
Nazimiye Düzensiz Depolama Sahası
7
Mazgirt Düzensiz Depolama Sahası
3. YÖNTEM
3.1. Entegre Katı Atık Tesisi Projesi Kapsamı
Tunceli-Pülümür-Nazimiye-Ovacık-Mazgirt Belediyesi Katı Atık Yönetim Birliği (DER-KAB)
tarafından Tunceli ili, Merkez İlçesi, Sütlüce (Tüllük) Köyü Yolu Mevkiinde“Katı Atık Bertaraf ve Düzenli
Depolama Tesisi”nin yapılması planlanmaktadır.
Yapılması planlanan çalışmanın genel amacı, DER-KAB Katı Atık Yönetim Birliği hizmet sınırları
içine giren yerleşimlerdeki katı atıklar ile ilin diğer ilçeleri olan Çemişgezek, Hozat ve Pertek’ten gelecek
katı atıkların tamamının ulusal ve uluslararası mevzuat doğrultusunda, Avrupa Birliği Atık Yönetmeliği ile
uyumlu, sürdürülebilir ve güvenli bir Katı Atık Yönetim Sistemi altında işlenerek bertaraf edilmesidir.
Proje ile birlik sınırları içinde kalan Tunceli Belediyesi, Nazimiye Belediyesi, Ovacık Belediyesi,
Mazgirt Belediyesi ve Pülümür Belediyesinin katı atık sorununun, katı atık yönetim planı çerçevesinde
ulusal ve uluslararası mevzuata ve bilimsel esaslara uygun, doğayla uyumlu ve kent-çevre sağlığını tehdit
etmeyecek şekilde çözülmesi hedeflenmektedir.
Bu çerçevede gerçekleştirilecek tüm çalışmalar; ilgili mevzuatlar kapsamında gerçekleştirilecektir.
Projenin inşaat aşamasından işletme sonrası aşamaya kadar ki dönemde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile
bağlı ve yetkilendirilmiş kurum-kuruluşları tarafından izlenecek ve kontrol altında tutulacaktır.
Katı Atık Bertaraf ve Düzenli Depolama Tesisi yaklaşık 18,3 Ha büyüklüğünde alanda entegre olarak
planlanmaktadır. Alanın tamamı orman arazisidir. Proje için kullanılacak olan alan; Tunceli Valiliği Mahalli
Çevre Kurulu’nun 27.06.2014 tarih ve 2014/3 nolu kararı ile uygun bulunmuş, 6831 sayılı Orman Kanunun
17/3 üncü maddesi gereğince Ön İzin alınmıştır.
Proje konusu tesis kapsamında;
• Mekanik Ayırma Tesisi,
• Düzenli Depolama Sahası,
• Sızıntı Suyu Toplama Havuzu (lagün),
• Sızıntı Suyu Arıtma Tesisi,
8
• Gaz Yakma Ünitesi (meşale),
• Ürün Biriktirme Alanı (Geçici Depolama),
• Kompost Tesisi, İdari Bina Ve Yardımcı Üniteler (bekçi binası ve kantar, tamir ve bakım atölyesi, su
deposu, araç yıkama ünitesi, fosseptik ve trafo-jeneratör binası) planlanmaktadır.
Proje Alanından Görünüm
3.2. Entegre Katı Atık Tesisi Projesi Kapasitesi
Toplam depo ömrü 31 yıl olup bu süre içinde atık girdisi ile arazi genişlemesine bağlı olarak depo
ömrü değişkenlik göstereceği için tasarımda 2 Lot olarak planlanması uygun görülmüştür.
Proje kapsamında kurulacak olan Mekanik Ayırma Tesisinin kapasitesi mevcut birlik nüfusu ve ilin
diğer ilçelerinden gelmesi muhtemel katı atık miktarı dikkate alınarak 10 ton/saat olarak belirlenmiştir.
10/10/2015 tarih ve 29498 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Mekanik Ayırma,
Biyokurutma ve Biyometanizasyon Tesisleri İle Fermente Ürün Yönetimi Tebliğine” uygun olarak tesiste
bulunacak üniteler aşağıda verilmiştir;
- Orta Seri Zincirli Konveyörler
- Rulolu Konveyörler
- Poşet Açıcı
- Döner Elek
- Balistik Ayırıcı
- Manyetik bant
- Optik Ayırıcı Konveyörleri ve ayırma odaları
- Optik Ayırıcılar
- Balya Presi
Sistem, tam otomatik olacaktır.
9
Proje kapsamında kurulacak olan Kompost Tesisi’nin kapasitesi 2038 yılındaki nüfusa göre oluşacak
toplam atık üretim miktarı dikkate alınarak 16.000 ton/yıl olarak belirlenmiştir. Kompost tesisi açık yığın
kompost olacak ve kompostlaştırma yöntemi olarak aktarmalı yığın yöntemi kullanılacaktır. Tesis tasarımı
Kompost Tebliği (RG 29286, 05.03.2015) esaslarına uygun olarak yapılmıştır.
Kompost tesisi aşağıdaki ünitelerden oluşacaktır:
- Atık Kabul Alanı
- Ön Şartlandırma
- Kompostlaştırma Alanı
- Son Şartlandırma
- Son Eleme
- Paketleme Ünitesi
- Ürün Biriktirme Alanı
Proje kapsamında 18,3 ha’lık toplam proje alanın yaklaşık 5,1 ha’lık kısmına II. Sınıf Düzenli
Depolama Tesisi kurulacak olup II. Sınıf Düzenli Depolama Tesisi 2 lottan oluşacaktır. Lotların içinde
küllerin berterafı için ayrı hücre bulunacaktır.
Proje kapsamında kurulacak olan Sızıntı Suyu Arıtma Tesisi’nin kapasitesi 72 m3
/gün olacaktır.
Atıksuların arıtımı için Membran Bio Reaktör (MBR), UF + NF membrane arıtma sistemi planlanmaktadır.
Sistemde bulunacak üniteler aşağıda verilmiştir:
- Dengeleme tankı
- Tambur ızgara
- Hızlı-Yavaş Karıştırma
- Membrane Bio Rekatör (MBR)-(Denirtifikasyon ve Nitrifikasyon)
- UF + NF
- Ara depolama tankı
- Çamur tankı
- Çamur susuzlaştırma
Tesis içinde ayrıca 6,000 m3’lük Süzüntü Suyu Lagünü ve Ürün Depolama alanı planlanmaktadır.
Entegre Katı Atık Yönetim projesi kapsamında, Entegre Berteraf Tesisi dışında Ovacık ve
Pülümür’de 2 Aktarma İstasyonu, Toplama ve Transfer araçları, ve Birlik genelinde kullanılacak
konteynerlerin tedariği de bulunmaktadır.
Son olarak, proje kapsamında hali hazırda kullanılmakta olan Tunceli Merkez Kiltaşı, Ovacık,
Pülümür, Nazimiye ve Mazgirt Vahşi deponi alanlarının rehabilitasyonu ve kapatılması da yer almaktadır.
3.3. Tesisin Yerleşim Yerlerine Uzaklığı
Tespit edilen alana yakın kuzeydoğu yönünde müstakil ev yaklaşık 900 m, kuzey yönünde müstakil ev
yaklaşık 950 m, kuzeybatı yönünde müstakil ev yaklaşık 1000 m, kuzeybatı yönünde Suvat Köyü 3500 m,
kuzeybatı yönünde Tüllük Köyü 3400 m, kuzeydoğu yönünde Baldan Köyü 3000 m mesafededir.
10
4. SONUÇ ve ÖNERİLER
Sonuç olarak; odamıza gelen taleplere binaen oluşturulan komisyonumuz planlanan söz konusu proje
alanında yer incelemesi yapmış, belediye yetkilileri ile proje civarında bulunan yerleşim yerlerinden
temsilcilerle görüşmeler sağlamıştır. Bunun yanında komisyonumuzca edinilmiş teknik veri ve dokümanlar
da detaylıca incelenmiştir.
Bu proje özelinde asıl önem arz eden ekoloji paradigması ile halkın ihtiyacı hususlarıdır. Bu iki
hususta da önem; emek, bilim ve doğa eksenlidir. Bu eksenler, Çevre Mühendisleri Odası olarak teknik
bakış açımızın temel ilkeleridir. Projeyi incelerken tüm kriterlerimiz, vahşi depolama ile düzenli depolama
arasındaki fayda-zarar ilişkisi ile planlanan düzenli depolama tesisinin yer uygunluğu açısından derlenerek
ortaya konmuştur.
Öncelikle projenin faydaları ve zararları açısından değerlendirecek olursak; vahşi depolama alanı ile
planlanan düzenli depolama alanının yerleşim yerlerine ortalama uzaklığı birbirine yakın mesafede oldukları
görülmüştür. Gözlemlerimize göre vahşi depolamada çöpten süzülen sızıntı sularının bir kısmı doğal
drenlenerek yer altı suyuna karışmakta, geri kalan kısmı ise Peri Çayına ve Munzur Çayına karışarak bu
ekosistemleri tehdit etmektedir. Vahşi depolamadan yayılan gaz salınımını da değerlendirmek gerekir. Vahşi
depolama alanlarından yayılan gazlar, atmosferde sıcaklık ve buharlaşma dengesini bozarak küresel iklim
değişikliğinin hızlanmasına katkı sunacağı gibi temel haklardan olan “sağlıklı bir çevrede yaşam” hakkını da
yok etmektedir. Aynı zamanda vahşi depolama alanlarından yaban hayatı da olumsuz etkilenmektedir.
Çünkü bu alanlar yaban hayvanlarının en uğrak yeri olacağı sabit tecrübedir. Ancak düzenli depolama
alanlarında bu olumsuzlukların yaşanma ihtimali oldukça düşüktür. Bir düzenli katı atık depolama tesisini
ele alacak olursak; öncelikle tüm alan tel çitle çevrileceği için yaban hayvanlarının ulaşması mümkün
olmayacaktır. Lot olarak tanımladığımız çöp depolarının zemini sızdırmaz izolasyon malzemelerle
kaplanacağı için sızıntı sularının yer altı sularına karışma ihtimali kalmamaktadır. Oluşacak sızıntı suları da
kontrollü drenaj sistemi ile tesis bünyesinde inşa edilen sızıntı suyu arıtma tesisinde arıtıldıktan sonra deşarj
edileceği için deşarj yerine kirletici etkisi olmayacaktır. Çöpler kademe kademe sıkıştırılıp ince toprak
örtüsü ile kaplandığı için rüzgardan etkilenip savrulma durumu da gelişmeyecektir. Ayrıca bu sistemde
biriken gazlar da enerjiye çevrilmek üzere depolanacağı için atmosfere ve insan sağlığına olası olumsuz
etkileri de yok edilmiş olacaktır.
Söz konusu proje tüm ulusal ve uluslar arası kabul kriterleri ile ilgili mevzuatlar güdümünde
hazırlandığı komisyonumuzca mütalaa edilerek, teknik olarak da projenin iş akımında veya proseslerinde
herhangi bir eksikliğe rastlanmamıştır.
Sistem içi çevrecilikten ziyade antikapitalist bir perspektifle önemsenen ekoloji mücadelemiz, bize
doğayı ve halkın ihtiyacını korurken emeği ve bilimi göz ardı etmememiz gerektiğini daima
hatırlatmaktadır. Çünkü bu iki unsur denge halindedir. Halkın ihtiyacının söz konusu olduğu sınıra kadar
doğa kendini tölere edebilmektedir.
11
Yer incelemesi yapılırken mevcut yer tercihinde kullanılan kriterler de detaylıca incelenmiş yapılan
çalışmaların teknik bağlamda uygun olduğu görülmüştür. Alternatifler içinden bu sahaya karar verirken
akılcı kriterler değerlendirilmiş, ayrıca bizim de gözlemimiz sonucu hem mesafe olarak hem topoğrafik
olarak arazinin uygun olduğu tespitine varılmıştır. Özellikle topoğrafik yapı bakımından katı atık düzenli
depolama tesisine oldukça uygun arazi tercihi yapılmıştır. Ayrıca arazi, kütük kayıtlarında her ne kadar
orman arazisi olarak yer alsa da boylu ormana rastlanmadığı genellikle çalı tarzında yayılımın olduğu
görülmüştür.
Katı atıkların depolama yöntemleri arasında irdelemelerimizi aktardıktan sonra tüme varım ile
yekünü değerlendirmek durumundayız. Öncelikle projeye yer uygunluğu açısından eleştirel yaklaşan yöre
halkı temsilcilerinin hassas yaklaşımları sonucu bize ilettikleri hususlar komisyonumuzca tekrar
değerlendirilmiştir. Tarihi, vicdani, sosyolojik ve demografik açıdan kendilerini tamamen haklı
bulduğumuzu özellikle belirtmek isteriz. Değindikleri hususlar tarih boyu gelişen süreçlerde yaşanan
gerçekliklere dayanmaktadır. Bölgemizin genelinde de maalesef ki bahsedilen üzücü durumlar mevcuttur.
Projeye haklı gerekçeleri ile muhalefet eden yurttaşların tüm hassasiyetlerine katıldığımız gibi teknik bakış
açımızı da net olarak belirtmemiz gerekmektedir. Ayrıca tüm süreçler tercih edilen mevcut alan için
yürütüldüğünden dolayı gelinen durumda yer değişimi pek mümkün görünmemektedir. Çünkü belirtilen
sınır koordinatlarının dışına çıkılması durumunda başta ÇED karar süreci olmak üzere ulusal ve uluslararası
destek programlarının tümü iptal olacaktır. Bu da projenin tümden iptali anlamını net olarak karşılamaktadır.
Odamızca yapılan değerlendirmeler sonucunda kentte oluşan pil gibi tehlikeli atıkların kent
merkezlerinde kurulacak bankalar vasıtasıyla ayrı toplanması hususu ile depolama tesisinde cam, kağıt,
metal, plastik gibi geri dönüşümü mümkün olan atıkların ayrıştırılarak tekrardan ülke ekonomisine
kazandırılmak üzere ayrıştırma ünitesinin de inşası hususunun faydalı olacağını belirtmekteyiz.
Kısaca söz konusu projenin ekolojik korunum açısından, sağlıklı ve sürdürülebilir bir çevre
açısından, halkın ve doğanın bu projenin gerçekleştirilmesine olan ihtiyacından ve mevcut durumda vahşi
depolama alanlarından kaynaklı olumsuzlukların tümünün önlenebilmesi açısından Çevre Mühendisleri
Odası olarak planlanan Tunceli Katı Atık Düzenli Depolama Tesisi Projesinin uygulanmasında fayda
olacağını belirtmek isteriz.
5. EKLER
5.1. (1/25000)’lik Topoğrafik Harita
5.2. Tesis Vaziyet Planı
5.3. Yer Seçim Kriterleri
12
5.1. (1/25.000)’LİK TOPOĞRAFİK HARİTA
13
5.2. TESİS VAZİYET PLANI
14
5.3. YER SEÇİM KRİTERLERİ
Alternatif sahalar:
A) Uzuntarla Köyü Kalkundur Mevkii
B) Çiçekli Yolu Mevkii
C) Sütlüce Tüllük Köyü Yolu Mevkii
D) Kiltaşı Mevkii
Çizelge: Her yer alternatifi için nihaî puanların belirlenmesi (ağırlık faktörlerinin kullanımı dâhil)
Kategoriler Ağırlık Yer alternatifleri
Faktörü A B C D
Çevresel kriterler 2 8,0 6,8 8,0 7,0
Planlama kriteri 1 4,0 3,8 4,2 4,4
Doğa ve peyzaj kriteri 1 3,4 3,8 4,2 3,6
Siyasal ve Yasal kriter 1 4,3 3,8 3,8 3,8
Finansal ve Ekonomik kriter 1,5 4,2 6,0 6,3 5,7
Nihaî puan 23,9 24,2 26,5 24,5
Yukarıdaki puanlama çizelgesinde, en uygun yer alternatifi Alternatif C'dir.
Çizelge: En uygun alternatif olarak değerlendirilen C’nin avantaj ve dezavantaj karşılaştırması
Avantajlar Dezavantajlar
Yüzeysel su kaynaklarına ve koruma alanlarına uzak
olması
Arazi tespit ve tahsisi henüz yapılmamıştır
Sahanın çukur bir bölgede kalması, görünür
olmaması
Ulaşım yolunun virajlı olması
Hâkim rüzgâr yönünde yerleşim yeri bulunmaması Kış mevsiminde araç trafiğine uygun olmaması
Arazi eğiminin atık depolama sahası yapımına
uygun olması
Saha zemininde kil tabakası gözlenmesi
Yerleşim bölgesine uzaklığının uygun olması
Saha kapasitesinin uygun ve genişlemeye müsait
olması
DIĞER DUYURULAR
-
Belediyemize Ait 6 Araç Satışa Sunulmuştur
25 Eylül 2024, 18:59 -
İLİMİZ MERKEZ ALİBABA MAHALLESİ İLAVE İMAR PLANI
04 Eylül 2024, 11:52 -
OVACIK BELEDİYE BAŞKANLIĞI T TAKSİ PLAKASI SATIŞ İHALESİ
29 Ağustos 2024, 14:11 -
Tunceli Valiliği Merkez Köylere Hizmet Götürme Birliği Başkanlığı İhale İlanı
01 Ağustos 2024, 10:46 -
Tunceli Valiliği Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü İl Mahalli Çevre Kurulu Kararı (2024/36)
09 Temmuz 2024, 13:29 -
Tunceli Pertek ilçesi Derebaşı Mahallesi 10 Adet Arsa Satışı İhale İlanı
05 Temmuz 2024, 16:01 -
YENİ MAHALLE VE ESENTEPE MAHALLESİNİN MUHTELİF BÖLGELERİNDE NAZIM VE UYGULAMA İMAR PLAN DEĞİŞİKLİĞİ
26 Haziran 2024, 14:52 -
Tunceli İl Özel İdaresi Uygulama Bahçesi Kiralama İlanı
24 Haziran 2024, 14:44 -
Otobüs Hareket Saatleri
21 Mayıs 2024, 10:30 -
İLAVE REVİZYON İMAR PLANLARINA YAPILAN İTİRAZLARIN KABUL EDİLEN KISIMLARINA İLİŞKİN ASKI İLANI
18 Mart 2024, 08:00